תזונה סינית

התזונה הסינית התפתחה אף היא במקביל לרפואה הסינית והעקרונות שלה הם מאותם המקורות כמו של הרפואה והדיקור הסיני, וצמחי המרפא הסיניים.

תזונה זו שונה מאוד במהותה מהתזונה המערבית בעוד שבתזונה המערבית אנחנו מתמקדים בויטמינים ומינרלים שמכיל המזון ועל ידי כך ממליצים על אכילתו או אי אכילתו, ברפואה הסינית ההתמקדות הינה על פי הטעם, ריח, צבע, ומה הפעילות שלו לאחר כניסתו לגוף. 

  • מה המזון עושה בגוף ברגע שהוא נכנס פנימה האם הוא מחמם או מקרר?
  • האם הוא מיבש או מלחלח?
  • האם הוא גורם בגוף לתנועה פנימה (כיווץ, שימור החומר) או תנועה החוצה (התרחבות)
  • מהו טעם המזון? מהו הצבע שלו? הטעם והצבע חשובים מאוד, והם  מלמדים אותנו עוד על האנרגיה של המזון.
  • האם הוא מבושל ולכן האש שחממה אותו הוסיפה לו אנרגיה של חום או שהוא לא בושל ועל כן האנרגיה שלו תהיה יותר קרירה.

דוגמא לאיבחון על פי תזונה סינית:

מתוק הוא הטעם של האדמה ושל איבר הטחול, בדרך כלל אחרי שאוכלים יותר מידי הבטן כואבת אבל אז יש חשק למתוק… כמובן ברור לכולנו שהממתק לא יעזור לכאב הבטן. 

ההסבר לכך לפי הרפואה הסינית הוא שהטחול והקיבה מתקשים להתמודד עם העומס והתוצאה תשוקה למתוק…  

ואכן מטופלים שמערכת העיכול ובעיקר הטחול והקיבה חלשים זה מתבטא בתשוקה במתוק בעיקר בערב, וזה מצביע על חולשת האדמה של מטופל זה וכך גם מטופלים שצריכים הרבה מתוק במהלך היום (העדפה לשוקולדים).

מטופלים אלה שבמהלך הטיפול חיזקנו להם את אלמנט האדמה ואת פעילות הטחול-קיבה מספרים שהתשוקה למתוק נעלמה

דוגמא להבדלים בין תזונה מערבית לסינית:

בתזונה המערבית נהוג לאכול אוכל קר, וכן אוכל שלא בושל כמו ירקות החתוכים בסלט, בתזונה הסינית, לא נהוג בכלל לאכול ירקות טריים כלל.

כל המזונות בלי יוצא מהכלל הן  מזונות שבושלו/ הוקפצו/ הורתחו – והם חמים, או לפחות בטמפרטורת החדר.

ואפילו השתיה לא תהיה קרה – כשביקרתי בסין שמתי לב שבמכונות המיים בסין (לדוגמא בשדות התעופה) אפשר לקבל מים חמימים או מים רותחים, אין מים קרים.

הסיבה להבדל הזה הוא החשיבה המגיעה מתחום הרפואה הסינית שתפקיד הקיבה בגוף הוא חימום המזון והבאתו לטמפרטורת הגוף על מנת שהגוף יוכל "לבשל" את המזון, ברגע שהאדם מכניס לגוף מזון קר ומזון שלא בושל הוא גורם לקיבה לעבוד יותר קשה ואף גורם להוציא הרבה אנרגיה על חימום המזון, זוהי אנרגיה שאפשר לאגור אותה אם מביאים לגוף מזון חמים ומזון שבושל מראש.

ואכן המטופלים בעלי אנרגיה חלשה לאכול אמליץ לאכול אוכל מבושל (לדוגמא מרק, או תבשילים שלוקח יותר מחצי שעה לבשלם על האש) לאכול את האוכל בטמפרטורת החדר (לא קר), התזונה הזאת "חוסכת" אנרגיה כשהאוכל מגיע לגוף מבושל, ועל כן  המטופל מרגיש פחות עייף ויותר חזק. 

החיטה על פי הרפואה הסינית:

החיטה הינה דגן שהוא אבן היסוד של התזונה המערבית הביטו מסביב החיטה נמצאת בכל : לחם, בורקסים, עוגות, עוגיות, פסטה, קוסקוס. אדם בממוצע צורך חיטה בבוקר בצהריים ובערב ולכן ארחיב עליה ועל אנרגיה שלה.

החיטה הינה דגן שגורם ללחלוך הגוף ולכן לאנשים שסובלים בעודף בלחות (לדוגמא בעודף משקל) נמליץ להמנע מחיטה לעבור לדגנים אחרים שהם פחות מלחלחים לדוגמא דגן שמיבש לחות הינו דוחן וגם גריסי פנינה יעשו עבודה טובה. אך גם אורז שהינו דגן ניטרלי (לא מלחלך ולא מיבש) כבר יהיה עדיף בהרבה על החיטה.

 ואכן במזרח הרחוק ובתזונה הסינית לעומת זאת אין כמעט בכלל מוצרים המבוססים על חיטה לעומת זאת הדגן המוביל הינו אורז. (שהרבה יותר מתאים להיות הדגן המוביל כי הוא ניטרלי ולא מלחלך).

אצות ופטריות:

בתזונה הסינית יש מקום נכבד מאוד לאצות ופטריות (לא הפטריות שמפניון של הסופר שהן טעימות אך חסרות ערך תזונתי לעומת הפטריות האחרות).

האצות והפטריות הינן המזונות הקדומים ביותר שקיימים שנבראו כבר לפני 600 מיליון שנה הרבה לפני הירקות ובטח לפני הדגנים (שהינם המזונות החדשים ביותר) הרפואה הסינית גורסת שככול שהמזון הוא מתקופה קדומה יותר, הוא  יטפל במחלות שהשורש שלהן הינו עמוק יותר.

דוגמאות:

חנות לממכר צמחי מרפא ופטריות

מתי כדאי לאכול:

על פי הרפואה הסינית – לכל איבר בגוף יש שעה מיטבית ביום בו הוא פועל בשיא שלו, וככל שמתרחקים משעה זו הפעילות של איבר זה נחלשת. 

הקיבה והטחול מגיעים לשיאם בין 7-11 בבוקר, זה הזמן שהעיכול נמצא בשיאו, וזה מסביר למה ארוחת בוקר הינה הארוחה החשובה ביותר, יתרה מכך בערב החל מ 23:00 ועד ל 3:00 בבוקר אלה שעות כיס המרה והכבד ולכן על מנת שכיס המרה והכבד יעבדו באופן המיטבי שלהם ולכן 4 שעות לפני 23:00 כדאי להפסיק לאכול על מנת שעבודת הקיבה תסתיים לפני שאיברים אלה נכנסים לעבודה האופטימלית להם לפי השעון הסיני, הווה אומר הפסק לאכול כבר ב 19:00 בערב. (לכל מי שמכיר צום לסרוגין זהו צום לסרוגין המתון יותר מהנהוג היום), השתיה כמובן מותרת אך ללא שום ממתיקים טבעיים או מלאכותיים.

 גם המלצת הרמב"ם הייתה דומה : "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו נסיך ובערב כמו עני".

וכעת 2 מחקרים מערביים שנעשו תומכים בגישה זו: 

מחקר 1 המובא אליכם בקישור הבא – מראה כי אכילה בלוח זמנים מאוחר יותר גרמה לאנשים להיות רעבים יותר במשך 24 שעות כאשר אכלו הרבה בערב, מאשר כאשר צרכו את אותן ארוחות מוקדם יותר ביום. אכילה מאוחרת גם הובילה את משתתפי המחקר לשרוף קלוריות בקצב איטי יותר, ונראה היה שרקמת השומן שלהם אוגרת יותר קלוריות כאשר אכלו מאוחר יותר. בסך הכל, המחקר מצביע על כך שאכילה מאוחרת יכולה להגביר את הסיכון להשמנה.

מחקר 2 המובא אליכם בקישור הבא מצא כי צריכת ארוחות בתוך חלון של 10 שעות כיווצה את חלקיקי ה"כולסטרול הרע" – מה שמצביע על הפחתה פוטנציאלית בגורמי הסיכון למחלות לב, המחקר שנעשה המחקר שנעשה בקרב קבוצת כבאים הראה שחלון האכילה הזה גם שיפר את לחץ הדם ורמות הסוכר בדם, בקרב כבאים עם מצבים בריאותיים כמו סכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה.

הטיפול בתזונה הסינית :

על פי האבחון של המטופל הכולל תשאול מקיף בדיקת דופק ובדיקת לשון, אני אוספת הרבה נתונים על המטופל ומגיעה למסקנות: אילו איברים יצאו מאיזון ומה הסיבה לכך, האם צריך לתת למטופל תזונה מחזקת או דווקא תזונה מפזרת, האם המטופל סובל מחום או קור, האם לתת למטופל תזונה מחממת או קרירה, האם המטופל הוא בחוסר של יין או חוסר של יאנג במידה וכן נחזק את האלמנט החלש.

בסופו של דבר אתן למטופל הנחיות תזונתיות הכוללות ארוחות בוקר צהרים וערב, חליטות תה צמחים מתאימות, וצמחי מרפא שיש לקחת בנוסף.

היתרון הרב של הטיפול בתזונה היא שזהו טיפול שהמטופל מטפל בעצמו כל יום כל היום ואם המטופל בעל כוח רצון וחזק התוצאות מהירות ביותר. 

 

התזונה הסינית היא רק פן אחד של הרפואה הסינית:

ולכן שילוב של התזונה הסינית עם :

  1. דיקור סיני
  2. צמחי מרפא סיניים

יהיה שילוב מנצח כאשר מתמודדים עם בעיות כרוניות.

 

צמחי מרפא
גינסנג
פטריות וצמחי מרפא בחנות בסין